TRAVEL

TRAVELBLOG NOORD-PORTUGAL

12 oktober 2016

Route Lissabon – Porto

We zijn al vaker in Portugal geweest, in de Algarve. De mooie natuur, de vriendelijke mensen en het aangename klimaat zijn ons zo goed bevallen dat we besloten de zomervakantie ook in Portugal door te brengen. Wij houden van dingen doen, dorpjes bezichtigen en niet van extreme hitte dus Noord-Portugal leek de ideale bestemming en dat was het ook! Thuis begon de voorpret al met het maken van de route. We hadden 15 dagen tot onze beschikking en ons reisgezelschap bestond uit mijn man en ik en onze dochter van net 5 jaar. Mijn belangrijkste doel voor het samenstellen van de route: afwisseling! We vliegen graag vanaf Eindhoven of Weeze (lees half uurtje rijden van onze woonplaats en parkeren voor de deur) dus onze reis begon in Lissabon via Ryanair.

Dag 1 t/m 4: De stad Lissabon stond altijd al op mijn lijstje voor een citytrip! Om het voor onze dochter ook leuk te houden onderbraken we de 3-daagse trip met een dagje strand. We kozen hiervoor het mooie strand van Sesimbra, net buiten Lissabon. Maar ook in de stad is voldoende leuks te beleven! We verkenden de stad te voet, met ’tuk tuks’, de hop on hop off bus, met de taxi, de kabelbaan (langs de Taag) en met de legendarische tram – lijn 28. Aangezien Lissabon vrij zuidelijk ligt, is het hier nog wel vrij warm in augustus (30-32 graden). Op de tweede dag, toen we al veel in de stad gezien hadden, besloten we even te ontsnappen aan de warmte en bezochten we het Oceanário. Het grootste zeeaquarium van Europa. Ik heb er al veel gezien maar dit was werkelijk prachtig! Je wordt echt meegenomen op een fantastische reis door de diepe oceaan en ziet de meest wonderlijkste zeewezens. Een aanrader voor jong en oud!

De legendarische lijn 28

De stadslift die je naar de bovenstad brengt

Een ritje met de kabelbaan in het Olympisch park

Het mooie Praça Do Comércio plein

Dag 5: Na de citytrip Lissabon begon onze roadtrip pas echt. We vertrokken in oostelijke richting naar Evora. Net als vele andere bestemmingen op onze route, staat dit stadje op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Onderweg naar Evora kwamen we langs ‘Cromeleque dos Almendres’, één van de grootste steencirkels van Europa. Natuurlijk stopten we even om een kijkje te nemen. Na een frisse duik in het zwembad van het hotel, verkenden we het stadje Evora. We kozen overigens overal voor hotels op loopafstand van het historische centrum. Fijn dat je ’s avonds niet met je auto op pad hoeft. Veel historische stadjes zijn overigens ook vaak autovrij. Evora heeft diverse Romeinse overblijfselen en andere prachtige bouwwerken. Ook zijn er restaurantjes op prachtige locaties. Het werd een heerlijke avond.

‘Cromeleque dos Almendres’

Het historisch centrum van Evora

Dag 6: De volgende dag zette we koers richting Fatima; het ‘Lourdes’ van Portugal. Het verhaal speelt zich exact 100 jaar geleden af. In de zomer van 1916 zou er een Engel verschenen zijn aan drie herderskinderen. Een jaar later zijn er volgens de gelovigen zes verschijningen van Maria geweest. We bezochten de nieuwe kerk met maar liefst 8.500 zitplaatsen. Al ben je niet gelovig, dan nog is dit erg indrukwekkend! We doen de ‘grand tour’ met een treintje en bezoeken de woningen van de 3 herderskinderen en lopen de route door de mooie natuur waar de verschijningen zouden hebben plaatsgevonden. Onze dochter vindt het allemaal heel interessant en vraagt zich af of de schapen bij de herderswoning al echt 100 jaar oud zijn en gaat in de bossen op zoek naar een Engel…

In het hart van Fatima.. het centrale plein tussen de twee grote kerken in.

Dag 7: We vertrokken de volgende dag met onze eigen engel naar het traditionele vissersdorp Nazaré aan de Costa de Prata (Zilverkust).  In de ochtend bezochten we het hooggelegen Sitio. Je komt er met de tandradbaan, een soort tram die steil omhoog gaat. Vanaf deze indrukwekkende, 110 meter hoge klif heb je een prachtig uitzicht over het stadje en het strand. In de middag bouwden we op het strand ons eigen prachtig zandkasteel. UNESCO zou er jaloers op zijn…:-).

Een prachtig uitzicht vanaf Sitio

Naar beneden met de tandradbaan..

Wat rondwandelen op de boulevard van Nazaré

Dag 8: En weer door..  nu naar Coimbra, de stad die in het teken staat van de universiteit van Portugal met maar liefst 30.000 studenten. Die zie je dan ook overal in de stad in hun klassieke zwarte uniformen om wat bij te verdienen met het verkopen van kaarten of als straatorkest. We kozen voor een privé tuk tuk rit om in een paar uur de hele stad te kunnen zien. We stopten op alle mooie plekjes en brachten natuurlijk ook een bezoek aan de oude universiteitsgebouwen waar ook vooral de prachtige bibliotheek centraal staat. Wat een prachtige stad weer!

Coimbra

We verkennen de stad met een ’tuk tuk’

Een heerlijke sfeer…

Dag 9: Na Lissabon is de temperatuur overigens steeds aangenamer geworden. Hoe verder we richting Porto rijden, hoe prettiger (23-27 graden). Ook zorgt de Atlantische Oceaan voor een lekker verkoelend windje. Precies wat we hadden gehoopt. Vanuit Coimbra zijn we naar  het havenstadje Aveiro gereden. Een prachtig vissersplaatsje wat bekend staat als het Venetië van Portugal. Natuurlijk maakten we een tocht met een mooie gondel (moliceiro) waarbij we veel historische informatie kregen over dit prachtige stadje. Wandelend door de schilderachtige, met netten versierde straatjes, langs kanaaltjes en de kleurrijke huizen, waan je jezelf in een andere wereld. Wat een heerlijke sfeer! Een stad die je zeker niet mag overslaan!

Dag 10: Na een heerlijke dag in Aveiro reden we in de avond door naar Porto waar we twee dagen zullen blijven. De temperatuur ligt hier (hoogzomer) op 24 graden. Perfect om de stad met de fiets te verkennen. We boekten hiervoor een tour met een Engelstalige gids via Baja Bikes. Voor onze dochter van 5 jaar hadden we twee opties; zelf fietsen of achterop bij papa. Aangezien er nogal wat hoogteverschil in de stad is, kozen we voor het laatste. Een verstandige keuze! Heb je de kans, probeer dan altijd op één van de eerste dagen van je vakantiebestemming voor een fietstour te kiezen. Je beleeft de stad op een heel andere manier en bovendien krijg je van je gids zoveel tips (die niet in de boekjes staan) die je de rest van je verblijf goed kunt gebruiken. Na de fietstour namen we de kabelbaan om de overkant van de Douro, waar de grote porthuizen gevestigd zijn, (Vila Nova de Gaia) te verkennen en een hapje te eten aan de rivier met een prachtige blik op Porto.

Even een testrit… Ging goed maar achterop voelde veiliger.

Het prachtige station van Porto.

In de kabelbaan!

Dag 11: Vandaag lekker de natuur in. We boekten een tour bij één van de bekendste portleveranciers, Sandeman.  Alleen de reis vanuit Porto naar Sandeman (Quinta do Seixo) toe is al de moeite waard. Een prachtige route door de wijnvelden met na elke bocht telkens een ander uitzicht. Onze gids (gekleed met hoed en cape) nam ons mee door de wereld van Sandeman. Het ontstaan, het proces, het oogsten en verwerken. En na afloop natuurlijk het proeven van diverse soorten port. Onze dochter was al snel buiten om stiekem een paar heerlijke Sandeman druifjes te plukken. We sloten de dag af in Braga voor een heerlijk diner op het gezelligste plein van de stad.

Een bezoek aan Sandeman in de Douro vallei.

Het bekende logo, zelfs onze gids was zo gekleed.

De echte Sandeman druiven

Op het gezellige plein in Braga.

Dag 12: Vandaag is de langste reisdag met 340 km op de planning: van Porto naar Cascais. We besluiten de route op te splitsen en stopten na anderhalf uur rijden in het surfersstadje Peniche, tevens een belangrijke vissershaven. Je parkeert er makkelijk en gratis en loopt door de duinen naar het heerlijke strand. Vanaf onze handdoek genieten we van de surfers en bodyboarders die hun kunsten vertonen. Eind van de middag bezoeken we nog het historisch centrum van Peniche en het bekende fort. Elk jaar vindt in augustus een 8 dagen durende kermis plaats. Laten wij daar nu net op de openingsavond zijn..  Natuurlijk leuk voor dochterlief…  die ziet de suikerspinnenkraam al direct staan. Na de kermis reden we nog de laatste 100 km tot aan Cascais, onze laatste bestemming.

Rennen door de duinen naar het strand

Voldoende plek op het heerlijke strand

Dag 13 & 14: Twee heerlijke dagen te besteden in Cascais, gelegen aan de Costa de Lisboa! Overdag naar het strand en ’s avonds heerlijk eten op één van de sfeervolle terrasjes in het historisch centrum met smalle straatjes. Het mooiste strand vind je overigens iets verder uit het centrum, Praia de Guincho genaamd. Vanuit ons hotel zijn we naar Boca do Inferno gewandeld. Dit uitkijkpunt geeft je een fantastisch uitzicht op de wilde zee en een indrukwekkende rotspartij.

Onderweg naar Praia de Guincho

Het lijkt wel een maanlandschap…

Het strandje in het centrum van Cascais. De grote stranden liggen buiten de stad.

De boten voor de haven van Cascais

Genieten van de heerlijke avond temperatuur

De haven van Cascais

Dag 15: En dan is de laatste dag alweer gekomen. We vliegen pas in de avond terug dus nog een volle dag genieten! Via Cabo da Roca (het meest westelijke puntje van Europa), rijden we naar het plaatsje Sintra wat bekend staat om haar talloze kastelen en paleizen. Sintra was hét zomerverblijf van de Portugese koningen en staat sinds 1995 op de UNESCO werelderfgoedlijst. We lunchen op het centrale plein en lopen omhoog door de smalle straatjes. We pikken nog een paar paleizen mee en dochter Bente waant zich een echte prinses al dwalend door de prachtige zalen…

Mooie uitzichten bij Cabo da Roca

Sintra… vol van paleizen…

De versierde straten van Sintra

Conclusie: Noord-Portugal..  je denkt er niet direct aan maar het is zeer de moeite waard! Houd je van historische dorpjes, korte reis afstanden, mooie stranden en minder extreme warmte in de maanden juli/augustus, dan is dit zeker een hele mooie vakantiebestemming!

Facebook Comments Box
Jolanda Verbruggen
Laatste berichten van Jolanda Verbruggen (alles zien)